Waarom klantgegevens verzamelen een goed idee is?

Als winkelier wilt u graag zoveel mogelijk gegevens van uw klant, om op die manier meer rendement te halen uit uw sales- en marketinginspanningen. Klanten zijn best bereid informatie te geven, mits zij hiervoor iets terugkrijgen.

Hoe bouw je een effectief klantenbestand op

Een klantenbestand helpt je om de klant relatie te verbeteren, omzet te verhogen en de marketingkosten te verlagen. 

Hoe meer je weet over je klant, hoe beter je hen tegemoet kan komen. Klanten willen zich stuk voor stuk uniek voelen en niet behandeld worden als een nummer. Maar zonder de juiste data om je te ondersteunen bij het personaliseren van je benadering, wordt het lastig om aan die wensen te voldoen.

Wat is klantdata management?

Klantdata management is de manier waarop je informatie over je klanten bijhoudt en verzamelt. Dit bevat de verzameling, analyse, organisatie, rapportering en het delen van klantinzichten met de volledige organisatie. Een klantenbestand kan bestaan uit contactinformatie, aankopen uit het verleden, 

Door klantdata actief te managen, ben je in staat om...

  • nieuwe klanten aan te trekken;
  • trends te identificeren;
  • klantloyaliteit op te bouwen;
  • de waarde van iedere klant te verhogen.

Waarom heb je een klantenbestand nodig?

Met de juiste informatie, ben je in staat om je meer klanten naar je winkel te halen, betere klantrelaties op te bouwen en deals te sluiten. De manier waarop je deze informatie gebruikt en hoe effectief je deze data converteert naar manieren waarop je je bedrijf kan verbeteren, zal je uiteindelijk doen onderscheiden van je concurrenten.

Voordelen van het klantenbestand:

  • Hogere omzet;
  • Meer verkopen;
  • Lagere marketing kosten;
  • Verbeter klantrelaties;
  • Vaste klanten kopen vaker

Welke data kan je verzamelen?

Dit is een overzicht van relevante data dat je helpt om een helder beeld van je klant te krijgen:

  • Contactinformatie
    • Klantnaam
    • NAW-gegevens (naam, adres, website, telefoonnummer, e-mail)
    • Voorkeurskanaal voor contact
  1. Koopdata
    • Gekochte items
    • Waarde van voorgaande verkopen
    • Tijd van aankoop
    • Spaarsysteem
  2. Demografische gegevens
    • Verjaardag
    • Regio
    • Hobby's en interesses

Hoe kun je klantdata verzamelen?

Je kunt op verschillende manieren starten met het verzamelen van klantdata:

  • Evenementen;
  • Websiteformulieren;
  • Wedstrijden;
  • Aankooporders;
  • Spaarsysteem;
  • Attentie bij verjaardag;
  • Ruilen zonder kassabon;
  • Kassabon per mail;
  • Bon terug te vinden ivm garantie

Het is belangrijk om uit te leggen waarom je de informatie nodig hebt, bijvoorbeeld: 'zodat we meer kunnen leren over jou en je van dienst kunnen zijn op een manier die bij jou past.' Je kunt ook een korting op de volgende aankoop beloven of een klantenspaarsysteem hiervoor inzetten. 

Hoe kun je klantdata bewaren?

Er is een groot aanbod van tools die bedrijven helpen met het bewaren van klantdata. In een vroeg stadium kun je data manueel bewaren in Excel of met andere spreadsheet software. Als je data meer gedetailleerd wordt of als je bedrijf begint te groeien, heb je meer specifieke software nodig om de informatie op te slaan, te monitoren en te kunnen analyseren. Het kan verstandig zijn om vanaf het eerste moment te investeren in de juiste tools, vóórdat je tegen de beperkingen van een spreadsheet aanloopt.

Meer weten of een spaarsysteem voor uw winkel?

Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie of gratis kassa presentatie bij u in de winke

info@kassacompany.nl | 072-8448240 | Kamerlingh Onnesstraat 18 1821 BP Alkmaar

Bank: NL49 KNAB 0257 4784 42 | BTW nr.: NL002120692B50 | Kvk-nr.: 7197175