De top 5 problemen met traditionele kassasystemen

16-12-2021

Waarom de overstap naar ExtendaGO de processen in je winkel zal stroomlijnen.

Hieronder bespreken we de vijf grootste problemen die oude POS-systemen veroorzaken. Als jij een of meer daarvan herkent, is het hoog tijd om te upgraden.

01 Onvermogen om te veranderen vanwege een on-premise systeem 

Een POS-systeem on-premise hosten was tot voor kort allemaal goed en wel, maar in deze steeds meer verbonden digitale wereld is het vrijwel onmogelijk om processen toekomstbestendig te maken. Het is niet alleen duur en lastig om in elke winkel een server te plaatsen, het brengt ook allerlei problemen met zich mee als er iets kapot gaat en je een reparateur moet inschakelen. Een systeem dat is bedoeld voor on-premise processen staat ook innovatie en uitbreiding in de weg, en ontneemt je de flexibiliteit om op de veranderende wensen en gewoontes van de consument in te spelen. Een cloud-based POS is daarentegen offsite opgeslagen en kan op afstand worden gerepareerd als er iets misgaat, wat zorgt voor maximale uptime en zich vertaalt in snellere en betere klantenservice. Met een cloud-based POSsysteem hoef je bovendien geen fysieke back-ups meer te maken omdat al je data veilig in de cloud worden opgeslagen.

02 Een gebrek aan data om besluitvorming aan te sturen

Als een oud on-premise POS niet de meest actuele datastromen levert, dan voldoet het niet eens aan de belangrijkste reden waarom een POS-systeem het hart van je bedrijf moet zijn. De meest recente cijfers van je bedrijf kennen en begrijpen, van winst en retouren tot bestellingen, verkoopcijfers en voorraadniveaus, is essentieel voor een succesvolle bedrijfsvoering. Een cloud-based POSsysteem laat je realtime data verzamelen en biedt waardevolle informatie die wordt ingevoerd in een online dashboard dat zowel gebruiksvriendelijk als makkelijk te lezen is. Het zit boordevol vergelijkingen, schema's en analyses om je interne processen te verbeteren en helpt je bijvoorbeeld kansen voor cross-selling en up-selling evenals veranderingen in seizoensgebonden kooppatronen op merken.

03 Te weinig inzicht in je klanten

Een ander voordeel van de data die een cloud-based POS-systeem kan bieden, is dat deze gegevens bedrijven helpen hun klanten beter te leren kennen en begrijpen. In bedrijven met meerdere winkels en een online aanwezigheid zal een oud POSsysteem moeite hebben met het analyseren van klantgewoontes verspreid over alle vestigingen en sites, en dus niet het meeste kunnen halen uit de diverse datastromen die elke on-premise server biedt. Met een realtime beeld van de informatie over klanten, hun koopgeschiedenis en kooppatronen kun je sneller reageren met aanbiedingen, kortingen en loyaliteitsprogramma's. En zo voorkom je dat klanten naar de concurrentie overstappen. De beschikbaarheid van dergelijke granulaire details maakt ook betere en snellere strategische besluitvorming mogelijk en zal je op de lange termijn geld besparen, je productiviteit verhogen en je winst een boost geven.

04 Onvermogen om te schalen wanneer je groeit

Stroomlijning van de processen in de winkel, inzicht in uitverkochte producten en waar die niet meer verkrijgbaar zijn, plus beoordeling en verplaatsing van voorraad zijn allemaal belangrijke functies die een groeiend bedrijf nodig heeft. Een cloud-based POS-systeem maakt een dergelijk groeitraject snel en gemakkelijk, met de flexibiliteit om op schaal en direct nieuwe innovaties, initiatieven, apps en websitefuncties te introduceren verspreid over alle of een deel van de vestigingen en sites van het bedrijf. Wie een oud on-premise POS-systeem blijft gebruiken, moet veranderingen handmatig en mettertijd verspreid over individuele vestigingen doorvoeren. Voor bedrijven die uitbreiding verwachten of daarop hopen, zij het verspreid over regio's, provincies of landen, is een cloud-based POS het enige antwoord. Het neemt de controle over de hele bedrijfsvoering in handen en biedt een overzicht van alles wat er gebeurt, op welke tijd van de dag of nacht dan ook.

05 Meerdere betaalmethodes veroorzaken meerdere hoofdbrekens 

Voor klanten is de mogelijkheid om te betalen met de methode die zij het handigst vinden tegenwoordig een belangrijke factor bij hun keuze waar ze producten en diensten kopen. Klanten een snelle en makkelijke manier bieden om in de winkel of online geld uit te geven, of dat nu in contanten is, met een kaart of contactloos met e-wallets via een smartphone of smartwatch, kan het verschil betekenen tussen een afgeronde transactie of een klant die besluit om van de aankoop af te zien. Een duidelijke omnichannel betaalstrategie is ook cruciaal voor de beveiliging en veiligheid, vooral in de toekomstige postcoronale wereld. Volgens onderzoek van Visa zijn contactloze betaalmethodes belangrijk, want 48% van de consumenten zegt dat ze niet zouden kopen in een winkel die alleen betaling aanbiedt via contact met personeel aan de kassa of een gedeeld apparaat zoals een kaartlezer.

Ga naar www.kassacompany.nl/extendago/ om te zien waarom het nu belangrijker is dan ooit om je POS-systeem te upgraden. 

Top 5 Problemen met traditionele kassa

Neem contact op voor een vrijblijvende offerte en of demonstratie

Kassasysteem configurator

Wilt u een offerte voor een kassasysteem?