Voorraadbeheer voor de modebranche

14-09-2020

Met het juiste voorraadbeheer zorg je voor een hogere marge en meer omzet. 

Tijd om aan de slag te gaan met rapportages/tools die jou als winkelier kunnen helpen met voorraadbeheer. 

1. Rapportage minimale/optimale  voorraad

Met het instellen van automatische aanvulling en waarschuwingen op het moment dat een artikel onder een bepaalde voorraad komt zorg je dat je de goederen op het juiste moment in de winkel liggen. Door gebruik te maken van deze tool scheelt het ook veel tijd om na bestellingen te doen.

2. Artikelen importeren in het kassasysteem

In de modebranche komen er geregeld nieuwe collecties binnen die u natuurlijk zo snel mogelijk in  de winkel of webshop wilt kunnen verkopen. Om de gegevens niet handmatig te hoeven invoeren kunt u gebruik maken van de import mogelijkheden. Dit kan op basis van EDI of het importeren van een CSV bestand. 

3. Juiste indeling kassasysteem

Om informatie te kunnen raadplegen is het van belang om het kassasysteem op de juiste manier in te richten. Denk hierbij o.a. aan de indeling van de groepen, soorten en seizoenen. In de modebranche wordt veel gewerkt met een doodverkooprapportage. Het is daarom van belang om een juiste indeling te maken.  Om een juiste indeling te maken kunt u zicht zelf de vraag stellen in welke groepen of bijvoorbeeld seizoenen wil ik mijn omzet, doorverkoop of voorraad graag zien.  

4. Variaties

Goederen in de modebranche zijn er meestal in verschillende kleuren en maten? Je kunt de artikelen die je verkoopt in verschillende varianten configureren zoals; seizoen, groep, kleur, prijs en maat. Zo voorkom je dubbele producten in je voorraad en zijn je producten makkelijker vindbaar in de webshop en winkel.

5. Voorraad synchronisatie

Het is nog belangrijker is geworden om naast je fysieke winkel ook via een webshop te verkopen, Je kunt dan ook het beste kiezen voor een systeem dat je online en offline voorraad synchroniseert.

Een klant moet er  op kunnen vertrouwen dat wanneer hij online iets wilt bestellen of in de winkel wil komen passen dat het artikel ook op voorraad is. Zodra het artikel wordt verkocht in de winkel of webshop wil je natuurlijk ook dat de voorraad direct wordt bijgewerkt.

Meer weten over de mogelijkheden neem contact op.